MOS Burger, Japans största inhemska hamburgerkedja, är inte en McDonalds-kopia, som man kan beskylla konkurrenterna Lotteria och First Kitchen för att vara. Iställer är man väldigt aggressiva på produktuvecklingssidan med många intressanta alternativ till den vanliga köttpucken. Man var först i Japan, och kanske i världen, med att byta ut brödet mot ris som man stekt med lite ägg i så att det blir en halvhård puck som man har ovanför och under pucken. Man har också generellt mer grönsaker i sina produkter, och inget tillagas förrän kunden har beställt (påminner inte så lite om MAX i Sverige, faktiskt).
Nu har man, mig veterligen, blivit först i Japan med en ålburgare. Ål, framför allt sötvattenål (unagi) är mäkta populärt i Japan, framför allt under den varma sommaren, då den är fet och näringsrik för att stärka människan under den svettiga tiden på året.
Det är en försvarlig bit ål, hela två stora grillade filébitar mellan två rispuckar. Då ålen är ansedd vara utrotningshotad (lite överallt, inte bara i Japan), är tillgången begränsad och priserna är därefter. Den här "burgaren" finns bara tillgänglig under en dryg vecka i mitten av juli till ett pris av 5,800 yen, idag ca 350 kr!
Unagi är som sagt ganska fet och därför är den vanliga tillagningsmetoden grillning, så kallad kabayaki, då fettet karamelliseras och/eller droppar ned i grillen. Det smakar inte fett och jag tycker att det är fantastiskt gott. I Japan äter man även havsål (anago) och även om det är en ål, så är det en annan sak. Mycket magrare och med en mera delikat smak. Den brukar mestadels kokas helt lätt i en buljong. Båda finns som ingredienser på sushikrogen.
MOS Burger är som sagt Japans största inhemska burgarkedja med ca 1350 enheter i Japan, och man har till skillnad från konkurrenterna fullständig rikstäckning då man återfinns i landets alla 47 län (sk prefekturer). Dessutom har man expanderat utanför Japan, framför allt till Taiwan, Singapore och Hong Kong, där man har fler än 400 krogar. Ambitiös och duktig kedja dit jag gärna går för att äta de gånger jag känner för "västerländsk" snabbmat. Jag tar en gärna en tjock varmkorv med chilisås till kaffet där.
